Komfort przebywania w miejscach publiczny jest istotnym czynnikiem przy wyborze przez nas restauracji, pubu, baru w którym następnie czujemy się zrelaksowani i odprężeni. Jednakże zbyt duża emancypacja swobodnych zachowań, może doprowadzić do złego odbioru i dyskomfortu otoczenia. Nie zawsze na to co pozwalamy sobie w domu jest akceptowane na zewnątrz. A więc jak spełnić wymagania Savoir-vivre przy stole, które nie będą zakłócać i wprowadzać niekomfortowych doznań pozostałym gościom w restauracji?
Pierwszym krokiem za nim przyjdziemy do restauracji w dobrym smaku jest rezerwacja miejsca. Nie tylko to gwarantuje nam miejsce przy stole, ale również są korzyści dla drugiej strony. Restaurator może zapewnić odpowiednią ilość towaru jak i zabezpieczyć odpowiednią ilość personelu. Dodatkowo już nie wspomnę o najważniejszym aspekcie, że planowanie produkcji obniża straty. Co za tym idzie, nie wyrzucamy jedzenia, nie marnujemy go, a przede wszystkim gwarantujemy świeżość. W tych czasach gdzie w końcu wzrosła świadomość podążania do samoistnej zagłady, tylko takie przekazy mają możliwość dotarcia do naszego narządu odpowiedzialnego za myślenie.
A teraz w co się ubrać? W niektórych państwach są mocniej nakreślone zasady odpowiedniego ubioru już nie wspomnę o higienie osobistej, ale nie o tym ten artykuł ;) Warto przed wyjściem sprawdzić obowiązujący dress cod. Uwierzcie, że nawet w restauracji na plaży powinno się posiadać odzienie wierzchnie. Choć możesz mieć najpiękniejsze ciało na świecie, jest to nietaktowne, aby usiąść do stołu tylko w stroju kąpielowym lub w restauracji hotelowej w szlafroku. Na pewno cieszy nas to, że czujecie się tak swobodnie, ale nie do przesady. Szanujmy innych gości.
Gdy już odważyliśmy się wykonać telefon i zarezerwować stolik, kolejnym wyznacznikiem naszej kultury jest punktualność. Zdarzają się oczywiście różne sytuacje w życiu i jeżeli otrzymamy wcześniej informację o Twoim spóźnieniu nie stanowi to dla nas problemu, ale nie miej do nas żalu, jeżeli spóźnisz się miły Gościu, a przy Twoim stole będą siedzieć już inni. Całe szczęście, takie sytuacje nie zdarzają się zbyt często, a więc po wejściu do restauracji, warto zaczekać na obsługę, która wskaże miejsce rezerwacji lub stolik odpowiednio dobrany do ilości gości.
Siedząc przy stole, warto wyciszyć telefon, jak i odłożyć w odpowiednie miejsce, które nie będzie przeszkadzać podczas serwisu. Hałaśliwe dzwonki, komunikatory, oglądanie rolek może negatywnie wpływać na komfort otaczających osób. Jeżeli zadzwoni bardzo ważny telefon, w dobrym tonie jest wyjście z restauracji i nie zakłócanie innym wolnego czasu. To samo dotyczy się konwersacji przy stole. Unikaj okrzyków, gestykulacji jak i głośnych rozmów.... tym bardziej z pełnymi ustami ;).
Wiele osób trapi, co zrobić ze sztućcami gdy skończy się posiłek lub jak je odkładać jeszcze podczas jedzenia. To ważny znak dla obsługi, która wie na jakim jesteś etapie spożywania posiłku. Dzięki temu serwis nie przerywa rozmowy co daje swobodę samopoczucia w restauracji. Kilka podpowiedzi:
Sztućce ułożone na talerzu oddzielnie pod kątem (nie stykają się główki) - pauza, robisz chwilę przerwy, aby dokończyć posiłek.
Posiłek skończony ma wiele oznaczeń tj.: ułożone sztućce w krzyż na talerzu, ułożone sztućce równolegle w poziomie lub pod ukosem na talerzu.
Uważaj, bo ułożone sztućce jak w pkt.1 lecz gdy się stykają główkami, świadczy o tym, że nie smakował Ci posiłek. Dlatego w pierwszej reakcji obsługi najczęściej pada pytanie: Czy wszystko w porządku? Odpowiedz szczerze. Oczywiście miłe są pochwały, ale dorosły restaurator chce prowadzić świadomy biznes, gdzie również padają wiarygodne słowa, nie zawsze pochlebne.
Gdy zakończyłeś posiłek poproś kelnera o rachunek. Jeżeli przyszedłeś z grupą przyjaciół, poinformuj o dzieleniu rachunku na poszczególnych gości przed złożeniem zamówienia. To ułatwi współprace z obsługą jak i zaoszczędzi czas obu stron. W miłym geście jest pozostawienie napiwku. Przyjęte jest 10%, ale to Ty o tym decydujesz ile i czy chcesz w ogóle coś pozostawić.
Dobre zachowanie w restauracji to nie tylko szacunek dla obsługi, ale również dla przebywających tam gości.
Dzięki za uwagę!
Krzysztof Szymański 💚
Commentaires